Assen, 16 april 2018

Quentin pakt waardevolle punten in lastige seizoensopener

Na een prima debuutseizoen was de start van het tweede NK SuperCup 600-jaar voor Quentin Koers op zaterdag 14 april in Assen een kwestie van karakter tonen. De QRacing56-coureur had weinig gelegenheid gehad om zijn nieuwe vering te testen en was daardoor in de trainingen en kwalificaties veel tijd kwijt aan het afstellen ervan. Een ongelukkige bandenkeuze maakte dat hij in de wedstrijd op het TT Circuit geen vuist kon maken. Maar de QRacing56-rijder gaf ondanks alle tegenslag niet op een pakte met een negende plek belangrijke punten.

NIEUWE VERING
De grootste wijziging in het voorseizoen was de nieuwe vering voor de Yamaha R6. Quentin werd in 2017 regelmatig geplaagd door een stuiterende voorkant. Begin april wilde het team de nieuwe vering uitgebreid gaan testen op het Franse Val de Vienne, maar door regen kwam die wens niet helemaal uit. Voorafgaand aan de seizoensopener deed Quentin op vrijdag 13 april ook mee aan vier sessies van ca. twintig minuten van de CRT-trainingsdag op het TT Circuit Assen. Daarin boekte Quentin progressie met de vering en verschenen er 1’47-tijden op de schermen. Maar hij miste voor de fijnafstelling wel de aanwezigheid langs de baan van zijn coach Tristan Lentink, die verplichtingen had bij races in Spanje.

NEGENDE PLAATS
Voorafgaand aan de wedstrijd op de late zaterdagmiddag werden eerder op de dag twee kwalificaties gehouden. De eerste sessie en een deel van de tweede gebruikte Quentin om verder te werken aan de motor en een ritme te vinden. Hij noteerde in de eerste heat 1’48.116, goed voor P11. In de laatste kwalificatie lukte het hem in de slotfase om te profiteren van een sleepje van een snelle tegenstander. Het bracht Quentin naar een 1’46.074, waarmee hij de negende startplek voor zich opeiste.

WAARDEVOLLE PUNTEN
Het starten is gaandeweg steeds meer een wapen geworden van Quentin. Hij onderstreepte dit andermaal bij de eerste race van 2018, die veertien ronden telde. Quentin positioneerde zijn Yamaha aan de binnenkant van de eerste bocht, wist een aantal man uit te remmen en kwam er als vierde uit. Hij kon korte tijd meevechten in de top-vijf, maar door gripproblemen met de achterband werd het steeds lastiger om het hoge tempo vol te houden. Quentin moest zaterdag al vroeg zijn bandenkeuze maken en koos gezien de warm weervoorspelling voor zachter rubber. De temperatuur bleek uiteindelijk ca. vier graden Celsius lager dan gedacht. Hoewel de machine zeer lastig te besturen was, gaf Quentin niet op. Hij nam geen onnodige risico’s en bracht zijn R6 als tiende aan de finish. Doordat voor hem een wildcardrijder was gefinisht, schoof Quentin voor de puntenafrekening een plekje op: negende.

De volgende race is op zaterdag 28 april op het TT Circuit Assen.

QUENTIN KOERS: “Het was een moeilijk weekend. De nieuwe vering is zonder twijfel een flinke stap voorwaarts, maar ik wist er niet alles uit te halen. Ik miste daarvoor het meekijken van Tristan, mijn coach. Dankzij mijn nieuwe monteur René Bruinsma en Nelson Rolfes van RR Motorsports (Dunlop) is zeker de goede weg ingeslagen, maar we zijn er nog niet. Een negende plek is niet geweldig, maar gezien de geringe ervaring met de vering en de gripproblemen was dit voor mij het maximale haalbaar. De motor werd zó lastig te besturen, maar ik wilde perse de finish halen. De kop is er nu af en ik heb zin in de volgende wedstrijd! Dan zal het vast en zeker een stuk beter gaan.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Ondanks de tegenslagen heeft Quentin een top-tienklassering bemachtigd. Dit toont zijn volwassenheid. Deze punten kunnen aan het einde van het seizoen net het verschil maken. De vering lijkt goed te werken, daar gaan we met de begeleiding van Tristan in het volgende weekend alles uit proberen te halen. Het is fijn dat het racen weer is begonnen. Quentin heeft in de winter hard gewerkt aan zijn conditie en bezit nu ook een jaar ervaring in deze klasse; positieve punten die van pas komen bij het werken aan de vering. Want om die optimaal te laten werken, blijkt een andere rijstijl nodig dan die van Quentin in zijn debuutseizoen.”

Foto’s: WEGRACE INFO