Assen, 22 mei 2019

Beste uitslag van het seizoen voor Quentin

QRacing56 heeft op zaterdag 18 mei zijn beste uitslag van seizoen behaald in het NK SuperCup 600. Coureur Quentin Koers finishte in de derde wedstrijd op het TT Circuit Assen op P7. Gedurende het raceweekend is door het team opnieuw waardevolle ervaring opgedaan met onder meer de nieuwe banden en vering. Hierdoor kon de afstelling van de Yamaha R6 worden verbeterd. Met zijn stevige puntenscore maakte Quentin een mooie sprong in het klassement; van P10 naar P5.

KLEINER ZITGEDEELTE
Net als bij de eerste races van het jaar deed Qracing56 op vrijdag eerst mee aan de CRT-trainingsdag. Het was de bedoeling om alle vijf sessies af te werken, maar door wisselvallig weer besloot het team om de eerste twee te laten schieten. In de derde, vierde en vijfde sessie werkten Quentin en de monteurs hard aan de motor. Zo werd het zitgedeelte wat verkleind door een kussentje. Dit betekende dat Quentin zijn houding op de machine moest aanpassen. Het resultaat was meer druk op de voorkant van de motor en daardoor een hogere bandentemperatuur. Een idee van monteur Hans Menger dat goed uitpakte. Dankzij het verder verbeteren van de afstelling wist Quentin een 1’48.5 als beste tijd te klokken.

ZOEKEN NAAR GRIP IN KWALIFICATIE
De aanpassingen op vrijdag gaven vertrouwen voor de zaterdag, waarop twee kwalificaties en de race werden afgewerkt. Het goede gevoel vertaalde zich in de eerste kwalificatie in een 1’47.6, goed voor de zesde plek. Quentin vond in die sessie al snel een goed ritme en kon zijn beste chrono zonder een slipstream rijden. Omdat de druk op de voorzijde nu wat te hoog bleek, werd voor de tweede kwalificatie besloten om de achterkant van de motor iets hoger te zetten. Helaas veroorzaakte dit minder grip aan de achterkant. Quentin kende daardoor een momentje bij het uitkomen van de Strubben. Hij kon gelukkig de motor opvangen, maar moest wel door het gras. Tijdens een korte pitstop werd iets meer grip teruggevonden. Dit leverde nog een kleine tijdwinst op voor Quentin. Met een 1’47.5 was hij een tiende sneller dan in de eerste kwalificatie. Helaas zakte Quentin op de startlijst wel drie plekken, naar P9.

VERLIES AANSLUITING IN OPENING
De start van de race over tien ronden, rond de klok van 15.30 uur, verliep goed. Quentin verloor een aantal plekken bij de start, maar buitenom in de Haarbocht wist hij de prijsgegeven posities terug te pakken. Bij de Ruskenhoek ging het echter mis. Quentin kwam te wijd uit en belandde op de curbstones. Hoewel hij een achtste plek wist vast te houden, ontstond er een gat naar de coureurs voor hem. Deze afstand kon hij niet meer overbruggen. Wel wist hij een concurrent in een direct gevecht te verslaan. Nadat zijn rivaal constant achter hem had gereden, besloot Quentin in de voorlaatste ronde om hem eens voor te laten. Kijkend naar de lijnen van zijn tegenstander wist Quentin precies op welke plekken hij sneller was. In de slotronde sloeg Quentin toe in de Ruskenhoek. Vervolgens bouwde hij een gat op van bijna een seconde. Mede door het uitvallen van een voorloper tekende hij uiteindelijk voor de zevende plek.

De vierde wedstrijd is op zaterdag 8 juni, wederom op het TT Circuit Assen. In totaal zijn er elf races.

QUENTIN KOERS (#56): “Ik ben tevreden met de zevende plaats, mijn beste uitslag tot dusverre in 2019. De vijfde plek in de tussenstand is ook mooi. Wel baal ik ervan dat ik de aansluiting verloor in de eerste ronde. Kijkend naar het gehele weekend zijn er zeker stappen in de goede richting gezet. De motor is verbeterd en ik rij betere lijnen. Mijn bochtensnelheid kan nog wel hoger. Ook zie ik verbeterpunten bij het accelereren.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Het was een positief weekend. Stap voor stap boeken we progressie. We zijn steeds minder aan het zoeken. Quentins gevoel met de motor wordt alsmaar beter. Wat daarbij helpt is dat het team, met Hans als een van de nieuwe leden, inmiddels goed op elkaar ingespeeld is. Tot nu toe is het wisselvallige weer een complicerende factor geweest. We hebben dit seizoen met Bridgestone een andere bandenleverancier en ook beschikken we over een nieuwe vering; dan wil je veel kilometers maken en de aanpassingen die je doet aan de afstelling kunnen analyseren. Een CRT-trainingsdag is daarvoor ideaal, maar tot nu toe hebben we deze dagen niet volledig kunnen benutten door wisselend weer. Het zou dus mooi zijn als het bij de volgende CRT-trainingsdag constant droog en zonnig is.”

Foto’s: WEGRACE INFO