Assen, 12 juni 2017

Raketstarts Quentin krijgen geen passend vervolg in Oschersleben

QRacing56 kijkt met gemengde gevoelens terug op het vierde raceweekend van het NK SuperCup 600, op zondag 11 juni in het Duitse Oschersleben. Het weekend bestond uit twee wedstrijden. In beide races was door crashes een herstart noodzakelijk. Bij drie van de in totaal vier starts lanceerde Quentin zich van de achttiende startplek naar de top-tien. Helaas bleef het ondanks de geweldige starts bij eenmaal een vijftiende positie.

EERSTE VERKENNING
Wegens omstandigheden was QRacing56 niet in de gelegenheid om vrijdag 9 juni deel te nemen aan de testdag op het circuit van Oschersleben. Quentin en het team lieten op zaterdag 10 juni dan ook geen seconde onbenut om zo de achterstand goed te maken. De vrije training op zaterdagochtend werd vooral gebruikt voor het verkennen van de baan, het vinden van de juiste lijnen met de Yamaha R6 en het afstellen van de motor. Daarbij noteerde Quentin tijden rond de 1 minuut 40.

SECONDEN WINST
Bij de kwalificaties op zaterdagmiddag lag de focus op snelle ronden. In de eerste sessie scherpte Quentin gelijk zijn beste tijd aan naar 1.38.551, mede dankzij tips van zijn coach Tristan Lentink. Door een crash van een andere deelnemer werd de sessie al na drie ronden stilgelegd en niet meer hervat, waarmee opnieuw kostbare tijd verloren ging. In de tweede sessie wist Quentin er met een iets aangepaste afstelling nog eens drie seconden af te halen: 1.35.338. Een mooie progressie in korte tijd en goed voor de achttiende tijd in een veld van dertig rijders.

STERKE START
De warm-up op zondagochtend werd door Quentin aangegrepen om enkele proefstarts te doen. Dit betaalde zich uit in de eerste race. Met een kanonstart vloog Quentin richting de top-tien. Maar achter hem gingen in de openingsronde twee coureurs onderuit, waardoor de wedstrijd werd afgebroken en er opnieuw gestart moest worden. Bij de tweede start reageerde Quentin wederom uitstekend en handelde hij vervolgens ook zeer slim; daar waar iedereen bij het aansnijden van de eerste bocht voor de rechterkant van de baan koos, ging Quentin naar de linkerzijde. Door er laat te remmen zat hij opnieuw in de top-tien. In gevecht met twee rivalen voor de achtste plaats ging het echter mis in de tweede bocht. Quentin zat aan de binnenkant en een voorligger stuurde vanaf de buitenkant naar binnen. Quentin raakte zijn achterband en kwam met een schuddende motor in de grindbak terecht. Daar verloor hij de controle over de R6.

NERVEUZE MOTOR
In de tweede manche herhaalde Quentin zijn kunststukje van de eerste race; wederom vloog hij naar voren. Maar ook nu was er een valpartij en moest er nog een keer worden gestart. Quentin’s vierde start van de dag was prima, maar iets minder goed dan de andere drie. Ook werd de linkerkant van de baan niet zo open gelaten door de concurrentie als bij de herstart van de eerste race. Quentin sloot aan op de veertiende plaats. Het werd vervolgens een lastige wedstrijd voor de Assenaar. De voorkant van de machine gedroeg zich nerveus op het bochtige Oschersleben. Het belemmerde Quentin om verder naar voren te komen in de race, die door een valpartij van twee andere coureurs al na vijf ronden werd afgevlagd.

De vijfde ronde van het NK SuperCup 600 worden zaterdag 15 en zondag 16 juli verreden op het TT Circuit in Assen.

QUENTIN KOERS:
“Het was een vreemd weekend. Jammer dat we niet mee konden doen aan de testdag. Hierdoor stonden we op achterstand ten opzichte van veel concurrenten. In de training en kwalificaties heb ik veel tijdwinst geboekt. Dat gaf een goed gevoel voor de races. Mijn starts waren geweldig. Dat is het meest positieve dat ik overhoud aan dit weekend. In de eerste wedstrijden was het starten nog lastig met de voor mij nieuwe motor, maar nu ging het perfect. In de tweede race in Oschersleben was de motor instabiel aan de voorkant. Dit ging wat ten koste van mijn vertrouwen. Ik kijk nu uit naar de volgende wedstrijd in Assen, want daar ging het de afgelopen keer erg goed.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56):
“Er waren dit weekend een aantal tegenslagen, zaken waarop we geen invloed hadden. De rode vlaggen waren jammer, zeker omdat Quentin steeds erg goed van zijn plek was gekomen. Maar dit hoort ook bij racen. We onderzoeken momenteel waar de instabiliteit in de tweede race vandaan komt. Toch was het een waardevol weekend, want later in het seizoen racen we nog een keer in Oschersleben. Dan komt al deze ervaring zeker van pas.”

Foto’s: WEGRACE INFO