Assen, 13 juni 2019

Weergoden dwarsbomen mooie progressie Quentin

QRacing56 heeft in het vierde raceweekend van het NK SuperCup 600 de opwaartse lijn van de voorgaande wedstrijden weten door te trekken. Coureur Quentin Koers noteerde steeds snellere tijden en mocht zaterdag 8 juni op het TT Circuit Assen vertrekken vanaf een verdienstelijke zesde plek. Helaas werd hij in de race verrast door een zware regenbui. Hierdoor ging Quentin onderuit met zijn Yamaha R6, waarbij hij een middenvoetsbeentje brak. Vooralsnog lijkt deelname aan de vijfde wedstrijd in het Franse Dijon niet in gevaar.

BESTE SEIZOENSTIJD
Het raceteam uit Assen wordt tot op heden geplaagd door steeds wisselende weersomstandigheden gedurende de sessies. Dit maakt het wennen aan het nieuwe pakket voor 2019 – met onder andere Bridgestone als nieuwe bandenleverancier en andere vering – lastig. Tijdens de CRT-trainingsdag op vrijdag 7 juni waaide het weliswaar flink, maar het weer bleef de gehele dag wel vrijwel gelijk. Dit stelde Quentin en zijn crew in de gelegenheid om stappen vooruit te maken met de motorfiets. Ook wist Quentin zijn rijhouding te verbeteren, mede dankzij het verkleinde zitgedeelte dat bij het derde raceweekend was gecreëerd. Quentin reed alle vijf trainingssessies en sloot af met 1’46.5, zijn beste Assen-tijd van het seizoen.

COMPETITIEF IN KWALIFICATIE
Ook de kwalificatiesessies op zaterdag 8 juni verliepen naar wens. Zonder hulp van slipstreams wist Quentin prima tijden te klokken. In de eerste kwalificatie stond hij met 1’48.067 even vijfde in een veld van twintig rijders. In de slotminuut ging een concurrent net wat sneller rond, maar de zesde plaats was een goede uitslag. Omdat Quentins beste ronde niet vlekkeloos was, had het team het gevoel dat er in de tweede kwalificatie wellicht meer in zat. Qua rondetijd bleek dit ook het geval. Quentin scherpte zijn chrono aan naar 1’47.143. Doordat de concurrentie zich ook verbeterde, werd het P7. Uiteindelijk mocht Quentin vanaf de zesde plek vertrekken; de nummer drie was gecrasht en niet in staat om te racen.

GEBROKEN MIDDENVOETSBEENTJE
Dankzij een prima start van wedstrijd over tien ronden wist Quentin de zesde positie vast te houden. Dit verliep echter niet zonder slag of stoot. Na het vertrek was het flink knokken met een concurrent. In de eerste drie ronden kon Quentin de kopgroep knap bijhouden. Ondertussen bouwde hij een voorsprong op van tien seconden naar zijn directe achtervolgers. Helaas ging het in de vierde omloop mis bij De Bult. Er hing regen in de lucht en na een paar spetters in het begin van de ronde kwam het hemelwater ineens met bakken uit de hemel. Quentin was een van de eersten die arriveerde op het natte gedeelte en kende een highsider. Hij probeerde na zijn crash verder te rijden, maar door de pijn in zijn voet was dit niet mogelijk. Een medische check wees naderhand uit dat hij een middenvoetsbeentje had gebroken. Het herstel hiervan duurt naar schatting vier tot zes weken.

In het kampioenschap staat Quentin nu negende met 2200 punten, met een verschil van slechts 400 punten naar de zesde man. De vijfde wedstrijd is op zaterdag 27 juli op Dijon et Prenois in Frankrijk. In totaal zijn er elf races.

QUENTIN KOERS (#56): “De crash is natuurlijk flink balen! Ineens brak de achterkant uit bij De Bult; bij Stekkenwal was de baan nog droog. Er was voor de race dreiging van regen en ik had aan de voorkant een regenband en achter een slick. Het was gokken. Als ik op twee regenbanden was vertrokken, had ik op een droge baan al gauw geen rubber meer over. Ik had de pech dat ik een van de eersten was op de plek waar het hard begon te regenen. Jammer, want het ging erg goed. Mijn gevoel met de motor wordt steeds beter. Ik voel weer dat ik op de limiet kan rijden. Dit wijzen de tijden ook uit. Ik hoop dat het herstel spoedig verloopt. Helaas kan ik niet meedoen aan de 501 KM van Assen op 13 juli. De eerstvolgende kampioenschapsrace, op Dijon, wordt een mooie uitdaging. Het is een baan die ik goed ken, maar na vier races op het TT Circuit Assen zal het even wennen zijn met het nieuwe pakket.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Quentin was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Pure pech. Er gingen overigens nog drie rijders op vergelijkbare wijze onderuit. Hierdoor waren de anderen gewaarschuwd en werd er langzaam gereden. Het was dansen op ijs. Was Quentin honderd meter minder ver geweest, dan zag de situatie er heel anders uit. Maar goed, het is niet anders en met zo’n crash had de schade veel groter kunnen zijn. Hopelijk is Quentin snel weer de oude. De motor is gelukkig weinig beschadigd. Al met al ben ik zeer tevreden over het weekend. De tijden worden steeds scherper en Quentin voelt zich lekkerder op de motor. We hebben niet één stap vooruit gemaakt, maar wel drie.”

Foto’s: WEGRACE INFO