Assen, 31 juli 2018

Kwartje valt bij QRacing56 in Frankrijk niet de goede kant op

Technische problemen en een flinke dosis pech speelden QRacing56 parten tijdens de vijfde ronde van de NK SuperCup 600. Die werd verreden op het circuit van Dijon in Frankrijk, waar coureur Quentin Koers vorig jaar knap op het podium eindigde. In de vrije training en kwalificaties op donderdag 26 juli moest een oplossing worden gevonden voor het achterwiel van de Yamaha R6, dat niet soepel wilde draaien. Eenmaal verholpen werd Quentin vrijdags in de eerste race geconfronteerd met een ongebruikelijk probleem: een loszittende laars. Hij wist desondanks wel punten te pakken. In de tweede manche leidde de nodige gretigheid bij hem tot een crash.

MOEILIJKE AANLOOP
Vorig maand moest QRacing56 in Assen de vierde ronde van het kampioenschap aan zich voorbij laten gaan vanwege het niet op tijd kunnen beschikken over een goede stuurdemper. Bij de derde NK-ronde hadden zich problemen voorgedaan bij dit onderdeel; te veel speling bij een aansluitpunt. Rijden zonder stuurdemper had geen zin op het TT Circuit. Het zwaardere sturen was vragen om problemen. De motor is in de aanloop naar Dijon nog eens goed nagekeken en op dinsdag 17 juli uitgebreid getest bij een trainingsdag op Circuitpark Zandvoort. Hierbij kon het team echter niet beschikken over een nieuwe quickshifter.

PROBLEMEN MET ACHTERWIEL
In het warme Zuid-Frankrijk moest QRacing56 het donderdagochtend in de vrije training ook nog zonder de quickshifter doen. Terwijl Quentin op de baan een goed gevoel met zijn R6 probeerde te krijgen, stak een ander probleem de kop op: het achterwiel draaide niet rond zoals het zou moeten. Quentins tijden lagen hierdoor twee seconden boven zijn scherpste chrono’s van vorig jaar – toen hij derde werd in de eerste race en als vierde eindigde in de tweede manche. Terug in de pits bleek dat de achterrem bleef vasthangen. Voor de eerste kwalificatie in de middag was het achterwiel vervangen. Maar daarmee bleek het euvel nog niet helemaal verholpen. Er zat te veel oliedruk bij de achterrem, zo werd duidelijk. Dankzij de hulp van Edwin Ott en monteur Sem Hofman werd het allemaal opgelost en kon Quentin voluit gaan in de tweede kwalificatie later die middag. nu wel met de quickshifter. Hij kwam op Dijon tot de twaalfde tijd: 1.25.3. Daarmee zat hij slechts twee tienden boven zijn persoonlijke toptijd uit 2017.

LOSZITTENDE LAARS, CRASH
Na het nodige afstellingswerk in de warm-up op vrijdagochtend, waarbij de voorkant stabieler werd gemaakt, was Quentin er op gebrand om via een goede start naar voren te komen in het veld. Het vertrek van de Assenaar was goed, maar hij kwam knel te zitten in het gedrang. Desalniettemin won Quentin richting de eerste bocht knap twee posities. Hij bleef vervolgens meevechten voor een plek in de top-tien, tot halverwege de race zijn laars los ging zitten. Quentin kon hem niet zelf dicht krijgen en de domme pech haalde hem uit zijn concentratie. Hij moest zijn concurrenten laten gaan en finishte als dertiende. Om het niet weer te laten gebeuren, werden beide laarzen voor de tweede manche dichtgeplakt met tape. Quentins start was niet zo goed als in de eerste race. Liggend op de dertiende plek liep hij in de openingsfase wel in op een groepje coureurs, maar toen hij hen bijna had bereikt gleed hij onderuit in de tweede, steil aflopende bocht van het circuit. Het was voor Quentin onmogelijk om de machine in het grind weer overeind te krijgen, waarmee zijn race voorbij was.

De volgende NK-ronde is van 17 tot en met 18 augustus op het circuit van Oschersleben in Duitsland.

QUENTIN KOERS: “Ik had in Dijon op meer gehoopt. Ik vind het een prachtig circuit en ligt mij ook goed. Maar ik moet genoegen nemen met deze uitslag. Over de laars in de eerste race: geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Het is mij niet eerder overkomen. Op een gegeven moment kwam hij wat los te zitten en door de wind op met name het rechte stuk ging hij steeds verder open. Het leidde mij erg af en ik ging langzamere tijden klokken. De crash in de tweede race was mijn fout. Ik was sneller dan de rijders voor mij en wilde gewoon te graag. Ik remde te laat en verloor de voorkant. Gelukkig was er weinig schade aan de motor en heb ik geen blessures opgelopen.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Soms vraag je jezelf af waarom het zo tegenzit. Het hele team werkt keihard en er is ook fantastische hulp van buitenaf, maar dan krijgen we weer te maken met de nodige pech zoals de loszittende laars. Ook op technisch vlak is er wat tegenslag. Meer kunnen testen zou ongetwijfeld helpen, maar die mogelijkheden zijn schaars. We kijken nu uit naar Oschersleben, waar Quentin vorig jaar een fraaie achtste plaats behaalde.” de eerste wedstrijd en een geweldige inhaalrace reed in de tweede.”

Foto’s: WEGRACE INFO