Assen, 22 augustus 2019

Vechtlustige Quentin beloond met top-10 in Oschersleben

QRacing56 kijkt met een tevreden gevoel terug op de zevende en achtste race van het NK SuperCup 600. De wedstrijden werden vrijdag 16 en zaterdag 17 augustus verreden in Oschersleben. Op het Duitse circuit eindigde coureur Quentin Koers in race 1 op de zesde plaats. In de tweede manche werd hij achtste. De Assenaar reed in beide wedstrijden gedreven en agressief. Helaas kreeg Quentin in de tweede race te kampen met een opgepompte arm waardoor hij niet meer alles kon geven.

TERUG NA TWEE JAAR
In de vrije training is het steevast een kwestie van het vinden van een goed ritme en het afstellen van de motor. Voor Quentin was dat zeker het geval in Oschersleben. Vorig jaar kon hij er niet in actie komen door blessures. Na twee jaar afwezigheid in Duitsland benutte Quentin de oefensessie op vrijdagochtend optimaal. Gelukkig waren de weergoden ditmaal goedgemutst – al het hele seizoen wordt het NK SuperCup geplaagd door wisselvallig weer – en scheen de zon de gehele training. Op het technische parcours focuste Quentin zich onder meer op zijn rempunten. Bij sommige plekken bleek het echter lastig om de motor snel te kunnen omgooien. Met 1’36.978 werd hij negende in de uitslag.

TOP-TIEN IN KWALIFICATIE
In de eerste kwalificatie later op de ochtend haalde Quentin ruim anderhalve seconde van zijn tijd af: 1’35.379. Maar zijn Yamaha R6 deed nog niet helemaal wat de QRacing56-rijder wilde. Zo bleef het ondanks een ander tandwiel nog steeds moeilijk om de machine rap om te gooien. In de tweede kwalificatie die kort daarop volgde was er wel opnieuw een fikse tijdverbetering. Maar ook de concurrentie ging sneller. Met 1’33.919 eindigde Quentin op P10. Die plek bezette hij ook op de gecombineerde lijst over twee kwalificaties.

KNOKKEND NAAR P6
Op vrijdagmiddag stond de eerste race op het programma. Bij de start van de elf ronden tellende droge wedstrijd schrok Quentin van de valse start van een concurrent en liet de koppeling iets te vroeg los. Dit resulteerde in een wheelie. In de tweede bocht kwam Quentin in het gedrang te zitten. Hij belandde in een groepje van vier coureurs en reed enige tijd aan kop van het kwartet. Tot een foutje twee ronden voor het einde: Quentin mistte bij een bocht zijn rempunt en moest een wijde lijn nemen. Hierdoor konden zijn rivalen ontsnappen. Een van hen wist hij nog bij te halen en in de laatste ronde ook op knappe wijze te passeren. Quentin arriveerde zo als zevende. Hij schoof naderhand een plek op doordat de coureur van de valse start een tijdstraf van twintig seconden had gekregen en daarmee terugviel van P6 naar P10.

OMGEPOMPTE ARM
In de nacht van vrijdag op zaterdag had het geregend en het circuit was tijdens een korte warm-up op zaterdagochtend nog nat. Met een droge race in het vooruitzicht had het geen zin om te rijden. Inderdaad scheen zaterdagmiddag bij de tweede manche weer de zon. De start verliep voor Quentin nu beter. Hij won een positie en had enige tijd zicht op de top-vier. Wederom ontstond er een spannende strijd voor een top-vijfuitslag. In de tweede helft van de vijftien ronden kreeg Quentin echter last van een opgepompte rechteronderarm. Hierdoor kon hij niet meer voluit racen en verloor enkele plekken. Quentin haalde in de laatste ronden alles uit de kast om de coureur die hij in de slotfase van de eerste race had verslagen opnieuw te kloppen, maar zijn opponent verdedigde sterk. Quentin moest zo genoegen nemen met P8.

Quentin heeft met 4108 punten nu de elfde plek in het kampioenschap in handen. De negende wedstrijd wordt vrijdag 13 september verreden op het TT Circuit Assen. De tiende en elfde race vormen de laatste wedstrijden en worden zaterdag 12 oktober verreden, ook in Assen.

QUENTIN KOERS (#56): “Ik denk dat we tevreden kunnen zijn. Aanvankelijk had ik moeite om de motor om te gooien. We pasten het nodige aan, maar dit hielp niet echt. Tot we de positie van de clip-ons veranderden. In de eerste race kon ik lekker meeknokken. Helaas maakte ik een foutje in de slotfase. Ik wist nog bij een concurrent te komen en haalde hem in de laatste ronde gelijk in. Daarna kwam het aan op verdedigen en tot aan de finish was het spannend. In de tweede race ging het goed tot de opgepompte arm. We gaan kijken wat hier aan te doen valt. Een operatie is een uiterst middel. Eerst zoek ik naar andere oplossingen.”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Quentin heeft na een teleurstellend raceweekend in Dijon weer sterk gereden. Hij was agressief en kende twee goede races met mooie inhaalacties. Het was voor de verandering ook eens constant droog tijdens de sessies! Dat is altijd goed voor het boeken van progressie. De opgepompte arm was natuurlijk erg pijnlijk en vervelend. We gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan is en de beste oplossing voor Quentin vinden.”

Foto’s: WEGRACE INFO