Assen, 17 september 2019

Elektronisch probleem dwarsboomt revanche Quentin
Een elektronisch probleem met zijn Yamaha R6 zorgde ervoor dat Quentin Koers zaterdag 14 september moest opgeven in de voorlaatste race van het NK SuperCup 600. Op het TT Circuit Assen wilde de Qracing56-rijder graag in de top-tien komen, na te zijn teruggeworpen door een bijna-crash aan het begin van de race. Juist toen hij diverse rivalen wilde gaan inhalen, ging er een stekkertje los in zijn motor. Een klein euvel met helaas grote gevolgen.

CRASH OP TRAININGSDAG
Mogelijk is het stekkertje los komen te zitten door een crash op de trainingsdagen waar Quentin voorafgaand aan het raceweekend aan meedeed. Op donderdag en vrijdag maakte hij de nodige kilometers op het TT Circuit Assen. Daarbij focuste hij zich op de vering en het sneller terugschakelen voor bochten. Mede door anders te schakelen wist Quentin zijn bochtensnelheid wat te verhogen en goede tijden te rijden. Helaas ging het op het einde van de donderdag mis. De Assenaar miste grip aan de achterkant van zijn Yamaha en kende meerdere momentjes, tot het echt mis ging in Ossebroeken. Bij een crash liep Quentin een pijnlijke nek en schouders op. Hij bracht op eigen kracht zijn vrijwel onbeschadigde machine terug naar de pits, waar hij van de artsen groen licht kreeg om mee te doen aan het raceweekend. Ook mocht hij op vrijdag nog een sessie deelnemen aan een tweede trainingsdag. Quentin werkte vrijdag verder aan de motor, maar bovenal tankte hij vertrouwen voor de kwalificaties en race op zaterdag.

OLIELEK IN KWALIFICATIE
Op zaterdagochtend stonden twee kwalificatiesessies op het programma. Quentin gebruikte de eerste om zijn afstelling te finetunen en een goed ritme te vinden. In de tweede kwalificatie gingen alle registers open. Hoewel hij niet kon profiteren van een slipstream van een ander, wist Quentin met een verse achterband steeds snellere tijden te rijden. Onderweg naar een mooie 1’46-tijd maakte hij helaas een foutje bij het uitkomen van Duikersloot. Hij kwam te wijd uit en moest iets van het gas af. Hierdoor werd het een 1’47.124. Na deze ronde bleek er een, na de crash van donderdag, gerepareerd onderdeel van de motor los te zitten. Er lekte zodoende wat olie, dat op de voetsteun van Quentin druppelde. Daarmee was de kwalificatie van Quentin voorbij en moest hij genoegen nemen met de dertiende startplek.

MOTOR VALT UIT
In de wetenschap dat hij het tempo kon rijden van de top-tien begon Quentin vol vertrouwen aan de race. Hij kende een goede start en zat bij de eerste bocht rond de tiende plek. Maar even verderop, bij Ossebroeken, kwam een opponent na een wijde lijn plotseling weer naar binnen. Om een botsing te voorkomen moest Quentin van zijn lijn af en kwam buiten de baan terecht. Weer terug op het circuit lag hij voorlaatste. Quentin zette een inhaalrace in en pakte gelijk een aantal coureurs terug. Maar na een paar ronden, toen hij bij de volgende prooien kwam, begon de Yamaha kuren te vertonen. De motor ging haperen, waardoor hij vermogen miste op de rechte stukken. Daarnaast viel het dashboard uit. Na vier ronden werden de problemen erger en Quentin besloot naar de pits te rijden. Dit lukte hem niet, want halverwege de omloop hield de motor er helemaal mee op. Uiteindelijk bleek een loszittend stekkertje de boosdoener.

Quentin staat met 4108 punten twaalfde in het kampioenschap. De tiende en elfde wedstrijd, de slotraces van het seizoen, worden zaterdag 12 oktober verreden op het TT Circuit Assen.

QUENTIN KOERS (#56): “Bizar dat een klein onderdeel zulke grote gevolgen kan hebben. Opeens viel het vermogen helemaal weg. Maar deze dingen gebeuren bij een technische sport. Het bewuste stekkertje zit niet op een zichtbare plaats. Waarschijnlijk is het los komen te zitten door mijn val van donderdag. Jammer, want ik had een goed gevoel met de motor en was in staat om tijdens de trainingen en kwalificaties prima tijden te rijden. Ik wilde dan ook niet opgeven in de race en bleef doorrijden toen de motor er minder zin in kreeg; tot hij helemaal ermee ophield. We hebben nog een raceweekend te gaan. In het kampioenschap valt er weinig meer te halen, maar ik wil zeker in de laatste races absoluut vlammen en top-tienscores behalen!”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Na het sterke weekend in Oschersleben, waar Quentin weer ouderwets agressief was, is dit even slikken. Maar goed, hier kunnen we niet zoveel aan doen. Het team heeft goed gewerkt tijdens de trainingsdagen en op de wedstrijddag, waarbij de nodige stappen zijn gezet. Zo krijgt Quentin het op een andere, snellere manier terugschakelen steeds beter in de vingers. Er is nog een raceweekend te gaan. We hadden dit seizoen de nodige pech, hierdoor is de stand in het kampioenschap niet meer zo belangrijk. Ik hoop dat alle puzzelstukjes in het laatste weekend wel op hun plek vallen en wij kunnen laten zien dat de snelheid van de top-tien er absoluut is.”

Foto’s: WEGRACE INFO