Assen, 30 april 2018

Crash in tweede race doorbreekt opwaartse lijn QRacing56

Quentin Koers heeft zaterdag 28 april op het TT Circuit Assen vroegtijdig moeten opgeven in het tweede raceweekend van de NK SuperCup 600. De QRacing56-coureur, die in de eerste wedstrijd als negende was gefinisht, kwam aan het einde van de openingsronde ten val. Quentin kende tot dan toe een weekend met behoorlijk wat progressie. Zo mocht hij de wedstrijd aanvangen vanaf de zesde plaats en kwam hij in de kwalificatie dichtbij zijn PR op het TT Circuit.

VERDER WERKEN
Quentin beschikt voor dit seizoen over een nieuwe vering voor zijn Yamaha R6, nadat hij vorig seizoen regelmatig te kampen had met een stuiterende voorkant. Helaas was er door de vele buien in de wintertest weinig gelegenheid geweest om de vering af te stellen. Ook in het eerste raceweekend bleek de tijd te beperkt om er helemaal mee vertrouwd te raken. Daarom werkte Quentin samen met coach Tristan Lentink tijdens de CRT-trainingsdag op vrijdag 27 april verder aan de vering en de afstelling. In twee sessies kwam Quentin ondanks het vele verkeer tot 1’46-tijden, waarmee hij aardig in de buurt kwam van zijn kwalificatietijd voor de eerste race op 14 april (1’46.074). Bovenal gaf de dag Quentin meer vertrouwen in zijn R6 en vond hij door meerdere ronden achtereen te rijden een goed ritme.

ZESDE STARTPLAATS
Op zaterdagochtend werden twee kwalificatietrainingen afgewerkt. Gelijk in de eerste sessie zat Quentin weer in de 1’46. Zijn uiteindelijke 1’46.542 was goed voor een elfde plek, maar het verschil met de nummer vijf bedroeg slechts een halve seconde. In de tweede kwalificatie deed Quentin er nog een schepje bovenop en vond hij, alleen rijdend en op gebruikte banden, in de slotfase 1’45.525. Daarmee was hij maar vijf tienden verwijderd van zijn persoonlijk record op het TT Circuit Assen. Voor de startopstelling betekende het een zevende plek. Het werd een zesde positie doordat een van de tegenstanders in de kwalificatie zijn motorblok had opgeblazen en hierdoor niet aan de start kon verschijnen.

CRASH
De kwalificatieuitslag en het getankte vertrouwen gaf QRacing56 veel vertrouwen voor de race op zaterdagmiddag. Helaas kwam daaraan vroegtijdig een einde. Quentin, die een verse achterband had laten monteren, crashte aan het einde van de eerste ronde in de GT-bocht. Hij was op dat moment bezig om het verloren terrein goed te maken na een matige start, waarbij hij een paar plekken had verloren. Remmend voor de chicane begon zijn R6 weer wat te stuiteren, waardoor het voor Quentin onmogelijk was om zijn machine onder controle te houden. Gelukkig bleef hij bij de val ongedeerd.
De volgende race is op zaterdag 19 mei op het TT Circuit Assen.

QUENTIN KOERS: “Dit is flink balen natuurlijk! Het weekend verliep goed. Op vrijdag kon ik al best goede tijden klokken en in de kwalificatie zat ik er goed bij. Ik krijg steeds meer vertrouwen op de motor met nieuwe vering. De zesde startplek bood ook veel perspectief. Helaas verloor ik wat terrein bij de start. Dit wilde ik goedmaken, maar ik merkte in Ossebroeken al dat de motor wat begon te stuiteren. Ik maakte vervolgens een remfout in de Ruskenhoek. Ik wist mijn plek wel te behouden, maar er was hierdoor wel een gat ontstaan naar het groepje rijders voor me. Bij het remmen voor de GT-bocht begon de motor weer wat te stuiteren en was ik hem ineens kwijt. We zijn nu aan het onderzoeken wat er precies is gebeurd. Gelukkig heb ik geen blessures opgelopen. De volgende race zal ik revanche nemen!”

MIKE MULLER (TEAMMANAGER QRACING56): “Misschien was Quentin wat te gretig als gevolg van de matige start en enkele foutjes in het begin. De gedachte is vrij logisch want in deze klasse moet je er namelijk meteen goed bij zitten. Er ontstaan namelijk al gauw groepjes en het is lastig om daaruit te ontsnappen en naar een ander groepje te rijden. Maar mogelijk heeft het ook te maken met de motor. Daar zijn we nu naar aan het kijken. Het is zoeken naar een goede basis. De vering is nog wennen en vergt een andere afstelling van de motor. Quentin zal zijn rijstijl ook wat moeten aanpassen. De trainingen laten zien dat het steeds beter gaat. Fijn is daarbij dat we de rest van het seizoen naast René Bruinsma van Perfect Dream Bikes ook ondersteuning krijgen van Sem Hofman. Sem is student motorfietstechniek bij het TT Instituut van het Drenthe College. Hij hielp ons dit weekend voor het eerst en dat is van beide kanten zeer goed bevallen. Zowel qua technisch inzicht als persoon past Sem goed binnen het team.”

Foto’s: WEGRACE INFO